Processutveckling / implementering / ägarskap

22 år


1990-1997 Customer Service Request handling, Trouble Report Handling, Correction Handling

(Likvärdig med Incident Management, Problem Management, Change Management.)

Ägarskap av processer, samt implementering world-wide (Ericsson Telecom)

2006-2010 Incident Management process utveckling, implementering (H&M)

2011-2012 Incident Management, Problem Management, Configuration Management, Capacity Management processägarskap (Fujitsu)


Verktygsstöd utveckling / implementering

21 år


ServiceNow implementation test, kravställning, användarutbildning.

Incident och korrektionshanteringsverktyg utveckling och implementering (2 år, 1984-1986)

Modification Handling System kravställning, utbildning och koordinering (Ericsson) (7 år, 1990- 1997)

Maintenance Support System kravställning, utbildning, drift och stöd (Ericsson) (5 år, 1997-2002)

SAP myCRM kravställning, implementeringskoordinering  (Ericsson) (1 år, 2003)

HP Service Manager kravställning, utbildning (H&M, Fujitsu) (6 år)


Incident Manager

5 + 1 år

 

1997-2002
2009

 

Problem Manager

5 år

 

1997-2002, 2017

 

Change Manager

5 år

 

1997-2002, 2017

 

Configuration Manager

2 år

 

2011-2012

 

Chefsroll

2 + 5 år

 

1984-1986, 1997-2002, Gruppchef (5-15 personer)

 

Service Delivery

1,5 år

 

2003, Strategisk Service Delivery Manager
2012 (3 månader) Global Service Desk Service Responsible

 

Projektledning

2 år

 

200-2002 Delprojektledare för införande av Kunskapsbaserad support process och system, Japan, 6 regioner (Solution Centered Support)

 

Internationell erfarenhet

8,5 år


1987-1990 Nya Zeeland - Systemmerare, programmerare, support, Service Desk

1997-2002 Japan - Service Responsible

2005 (6 månader) Ungern - Call Center Implementation manager

 

Utbildare

2006-2020    

 

ITIL Foundation v2, v3, 2011, ITIL 4 utbildare, SIAM Foundation kursledare

 

Support / Service Desk

3 år

 

1987-1990 Nya Zeeland

 

Konsultuppdrag

2006-2019

 

Tele2 - Processutbildning, BMC Remedy utbildning, BMC Remedy onboarding

COOP - Problem och Change management, ServiceNow testing och utbildning

Outokumpu - Transition kvalitetssäkring

RSA/CODAN/Trygg-Hansa - Transition Kvalitetssäkring

Skatteverket - ITSM verktyg och process utbildning

Westinghouse (Incident Management, Configuration Management)

H&M (Incident Management, Service Desk metoder, utbildning)

SEB (Incident, Poblem, Change Samverkan)

KI (Coach, mentor)

Husqvarna (Configuration Management)

 

COBIT Foundation

2015    

 

Projektledningscertifikat

 

1991 Öppna Dataskolan,
2013 PRINCE2 Foundation och Practitioner

 

SIAM Foundation certifikat   

2017

 

EXIN BCS

 

ITIL certifikat

2005-2019

 

ITIL v2 Foundation, Service Manager, ITIL v3 Expert, Transition Life Cycle, ITIL 4 Foundation

 

Service Desk certifikat

 

Call Center Work Force Management

 

Andra certifikat  

 

COBIT, LEAN, Scrum Master, Unified Project Management, Unified Service Management

 

Teknisk bakgrund

4 år

 

Systemmerare, programmerare

 

Annan utbildningsbakgrund

 

Maskinteknik, Computer sciences, data/telekom, projektledning, management program

 

Språk

 

Svenska, Engelska, Ungerska